Näytetään tekstit, joissa on tunniste Rooma. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Rooma. Näytä kaikki tekstit

Asusteita Italiasta

keskiviikko 7. elokuuta 2013



 


Italialaiset olivat jälleen niin rennontyylikkäitä. Naiset hyppäsivät Vespojensa kyytiin sievästi korkkareissaan ja miehet hyvin istuvissa puvuissaan. Vespaa en matkalaukkuun saanut mahtumaan, mutta yritin imeä itseeni edes hitusen tuota tyylikyyttä ja hankin tällä kertaa asusteita. Käytän aika perusklassisia vaatteita, joten asusteilla on kiva maustaa.
 Tuollaista panamahattua olin etsinyt jo pidempään. Roomassa hattuja myytiin joka kadunkulmassa, eikä helteessä olisi kyllä ilman pärjännytkään. Eikä hinnat päätä huimanneet, maksoinkohan omastani hurjat 5e. Kotona mieskin sovitteli hattuani, ja se istui hyvin myös hänen päähänsä. Täytyy kai antaa lainata, kun oikeastaan miesten mallihan tuo onkin. :) Rannekorun sain lahjaksi äidiltäni, kiitos mamma! Aurinkolasit sujahtivat niin kivasti päähäni, että siihen ne sitten jäivätkin. Kuviin karkasi myös Pariisin tuliaisina tuomani rusettisandaalit.
Italiassa tein suurimman osan löydöistäni Massimo Duttilla; rannekoru, aurinkolasit ja huivi löytyivät kaikki sieltä. Harmi, että Suomesta EI VIELÄKÄÄN löydy tätä liikettä. :( Ehkä hohto säilyy paremmin, kun sinne ei pääse liian usein ja helposti. Ulkomailla Massimo Duttille on kuitenkin aina suunnattava. Pariisistakin tein sieltä alelöytöjä, kun keskellä kesää shoppailin kaksi mustaa chasmirsilkkineuletta.
Värimaailma vaatekaapissani on samansuuntainen kuin kodissakin. Pääasiassa mustaa, valkoista ja harmaata. Joku ehkä sanoisi, että tylsän ja laiskan ihmisen vaatekaappi, ehkä niin; helppo pestä, helppo yhdistellä. Ne muutamat muun väriset jäävät aina pyykkikorin pohjalle yksinäisinä odottamaan samansävyistä seuraa. Sen verran painotuseroa sisustusksen ja vaatekapiin värivalinnoissa on että, yleensä kotiin valkoista ja ylle taas mustaa. Asusteissa tykkään myös konjakinruskeasta. Kalpeakasvona olen nykyään ryhtynyt suosimaan mustan sijasta myös tummansinistä. Kuvan huivikin on sininen, vaikka se kuvissa näyttäääkin melkein mustalta. En minä mustastakaan aio silti luopua. Aina syksyisin riemuitsen, että ihanaa enää ei tarvitse yrittää pukeutua värikkäästi, vaan saan reilusti sonnustustua tummiin sävyihin. 
 

Rooman värit

maanantai 5. elokuuta 2013













Roomasta on palattu kotiin, ja niin tämän kesän viimeinenkin matka on takana. Rooma oli kaunis. Miellän kaupunkeja usein värien mukaan. Esim. Pariisista tulee mieleeni kylmät sävyt ripauksella vaaleaa roosaa. Rooman värit taas ovat minusta runsaita ja lämpimiä, kuin katselisi seepian väristen lasien läpi. Niin itse asiassa teinkin, kun löysin matkalta uudet aurinkolasit. :) Rooman väreihin kuuluu minusta myös veden sininen, ehkä suihkulähteiden vuoksi. 
Etukäteen haaveilin aamiaisista kattoterassilla ja ne olivatkin ihania. Hotellin aamupala oli runsas ja parasta siinä (heti maisemien jälkeen) oli omeletti joka valmistettiin toiveiden mukaan, puhumattakaan tuoreista hedelmistä. Huoneemme oli minun makuuni vähän liian tummasävyinen, mutta muuten hotelli oli tyylikäs ja sijainti täydellinen. 
Olimme etukäteen listanneet joitakin nähtävyyksiä, joita halusimme nähdä: Pietarinkirkko ja -aukio, Espanjalaiset portaat, Pantheon, Trevin suihkulähde ja Colosseum. Kiinnostavin itselleni näistä oli Coloseum ja kaunein Trevin suihkulähde. Kaupungissahan olisi tietysti ollut vielä vaikka mitä nähtävää, mutta ne saavat odottaa seuraavaan kertaan. Sää oli helteinen joka päivä (vähintään 36 °C), joten nähtävyys tai pari oli yhdelle päivälle juuri riittävästi. Vaikka nautimme lämmöstä, shoppailu viileissä liikkeissä houkutteli tietysti myös. Seikkailimme varjoisilla pikkukujilla, joiden päästä avautui aina joku kaunis näkymä suihkulähteineen tai aukioineen. Italialaiset huristelivat tyylikkäinä Vespoillaan, eikä Italiaa tietenkään ole ilman heidän herkullista ruokaansa. Viilentävä jäätelöannos (tai kaksi) katosi herkkusuihin joka päivä. Illalla ilmastoidusta hotellihuoneesta syömään lähtiessä yllättyi joka kerta miten voi edelleen olla niin lämmin. Matkoilla yksi parhaista asioista onkin illallinen ulkona lämpimässä säässä.
Onneksi Suomessakin odotti vielä kesäiset säät, niin laskeutuminen arkeen sujuu vähän kevyemmin. 
Kiitos vielä matkaseuralleni ikimuistoisesta matkasta!



Hotelli Roomassa

keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Tämän kesän viimeinen matka häämöttää enää vajaan viikon päässä, kun Rooma kutsuu. Matkasuunnitelmia olisi vielä syytä tehdä (vinkkejä otetaan vastaan), ja pakkamisen kanssa taitaa tulle kiire niin kuin aina. Ihana karata vielä Eurooppaan ennen kuin arki taas täysillä alkaa. Vaikka täytyy sanoa, että odotan jo arkeakin ...mutta ei nyt ihan vielä. ;) Uskon, että matkasta äitini ja tätini kanssa tulee hulvaton. Saa nähdä nukummeko kolmen hengen huoneessamme yhtään, vai naurammeko läpi yöt. Toivottavasti huoneessa riittää peilejä kolmelle naiselle. :) Hotellien sisustuksista olen kirjoittanut aiemminkin, joten vilautan nämä Isa Design Hotel Romen kuvat teillekin. Odotan jo aamiaisia tuolla kattoterassilla, hyvin nukuttujen (tai naurettujen) öiden jälkeen. :)



 





Kaikki tiet vievät Roomaan

perjantai 7. kesäkuuta 2013


Kuva

Tätini täyttää pyöreitä, ja äitini soitti minulle, että miltäs kuulostaisi, jos ryhdyttäisiin ideoimaan naisten matkaa heinä-elokuun vaihteeseen. Mitäs luulette miten kauan minua piti puhua ympäri? ;) Mietimme, että joku kaupunkikohde voisi olla paras vaihtoehto. Päätin vain alustavasti vähän vilkaista mitä on tarjolla, sillä seurauksella, että yht'äkkiä minulla oli varattuna meille lennot ja hotelli Roomaan. :) Puhelimet pirisivät, kun kolme leidiä soittelee ristiin rastiin. Hyvä hotelli ja sopivat lennot, kun osuivat vastaan, täytyi tarttua tilaisuuteen. Life is now. Press play. :) Ranskan matkaan on enää pari viikkoa, enkä kyllä osannut ajatella, että lähtisin tänä kesänä myös Italiaan, mutta sehän sopii. :) 

Rooma valikoitui matkakohteeksi, sillä kaupunki on kaunis, siellä on helppo liikkua kävellen, kulttuuria on tarjolla yltäkylläisesti, italialainen ruoka on herkullista, ja kun naisten matkasta on kyse ei hyvät shoppailumahdollisuudet tietenkään ole pahasta. ;) Viime kesänä olimme miehen kanssa pohjois-Italiassa, mutta itse en Roomassa ole aiemmin käynyt. Äitini matkasta Roomaan ei vielä ole pitkä, mutta hän oli heti valmis lähtemaan uudelleen. Tähän Rooman matkaan palaan kuitenkin vasta myöhemmin, sillä Pariisikuume alkaa nyt nousta. :)