Ajatuksia äitiydestä

tiistai 16. toukokuuta 2017


  
"Jonain päivänä kasvat minusta yli, muttet koskaan niin suureksi, että pieneksi jäisi syli."
-tuntematon-

Sen jälkeen, kun minusta tuli äiti, on ajankulu tiivistynyt entisestään. Olen tietoinen, että joskus tulee se päivä, kun nämä kaksi poikaa kasvavat äitinsä ohi. Haluankin pitää heitä sylissä aina, kun he syliä kaipaavat. Haluan aina olla heille turva, johon voi nojata, sitten aikuisenakin.
Olen niin kiitollinen ja onnellinen näistä kahdesta pojasta. He ovat opettaneet minulle jo tähän mennessä varmasti enemmän elämästä kuin minä heille.

Äitiyttä romantisoidaan välillä vähän liikaakin. Äitiys kun on tietysti myös rankkaa, enkä halua olla luomassa illuusiota supermutseista, joilla ei koskaan esimerkiksi valvomiset ja uhmaiät tuntuisi missään. Kahden lapsen äitinä kokee välillä riittämättömyyttä, kun ei voi kloonautua moneksi. Onneksi äidinrakkaus on siitä ihmeellinen asia, että se kyllä tupalaantuu, triplaantuu, nelinkertaistuu, ja moninkertaistuu tarpeen mukaan. Vaikka me äidit haluaisimmekin suojella lapsiamme kaikelta pahalta, ja pitää lapsemme aina vain omissa helmoissa, tulee maailma väliin. Lapset eivät kuitenkaan lopulta oikeastaan tarvitse tiensilottajaa, vaan maailma on koettava itse virheineen ja vaaroineenkin. Oma äitini on aina antanut minun itse yrittää, vaikka varmasti on joskus ehkä epäillytkin mitenköhän minulle käy. Haluan olla omille pojilleni samanlainen saattaja, joka kulkee vierellä tukien, mutta ei yritä tehdä asioita puolestani tai omalla tavallaan. Se että pojilla on toisensa, on tässä elämässä suuri lahja. Yhteyden on nähnyt heidän välillään ihan alusta asti ja se vain vahvistuu.

Huumori, luovuus ja rakkaus ovat ne äitiyden osa-alueet, joiden nimeen vannon.  Onneksi pojat opettavat äitiään juuri näissä kolmessa asiassa. Haastavissa hetkissä, kun asioita loikkaa katsomaan vähän etäämmältä, alkaa koomiset piirteet tulla esiin. Naurulla ja höpsöttelyllä on ihmeellisen suuri voima. Niin hauskoja, kekseliäitä ja rakastettevia ovat nuo kaksi. Minulle koko maailma.

Onnea vielä kaikille äideille!

2 kommenttia:

Kiitos kommentistasi!