Juhannuspäivä Hangossa

maanantai 22. kesäkuuta 2015

Kotona vietetyn juhannusaaton jälkeen, teki mieli päästä vähän merellisempiin maisemmiin. Juhannuspäivän aamuna päätimmekin sitten vähän ex tempore lähteä käymään Hangossa. En tiedä miten meillä ei ole koskaan aiemmin tullut käytyä siellä. Olen jotenkin hahmottanut, että sinne olisi paljon pidempi matka, mutta eihän meiltä ajellut sinne kuin 1,5h. Pikkumies nukkuu vielä kahdet päikkärit, joten ajomatkat menivät kätevästi, kun lähdimme pojan ensimmäisillä unilla ja tulimme takaisin toisilla. Koko menomatkan odotin radiosta vain yhtä tiettyä biisiä, joka niin sopisi tilanteeseen. Olimme jo Hangon keskustassa, ja olin jo luovuttanut, kun se alkoi soida: "Hankoon Helsinkiä pakoon soudan Hankoon..." Juuri kun lähestyimme rantaa, ja huvilat ja uimakopit alkoivat näkyä, täydellinen ajoitus.
 Sää ei nyt ehkä ollut paras mahdollinen, mutta vaihtelevassakin säässä Hanko oli kyllä todella kaunis. Juhannussalko koristi rantaa, ja merimaisema oli tyyni.
Hangossahan on aikoinaan ollut kylpylä, ja sen läheisyydessä huviloita, joissa kylpylävieraat ovat majoittuneet läpi kesän. Kylpylä on tuhoutunut, mutta kauniita huviloita on monta jäljellä. Pitkä hiekkaranta on meillä Suomessa niin harvinainen, että tuntui kuin olisi ollut jossain ihan muualla. Hellesäällä rannalla pääsisi varmasti vielä enemmän etelän fiiliksiin. Vaikka etelässähän Hangossa ollaan, sehän nimittäin on Suomen eteläisin kunta. Ei kai Hankoa turhaan sanota Suomen Rivieraksi.  Tämä meidän juhannuspäivän retki oli siis vain lyhyt pyrähdys. Kuljeskelimme hiekkarannalla ja satamassa, kävimme syömässä ja kahvilla.
Voi niitä onnekkaita, joilla on kesämökki Hangoosa. Olisi joskus itsekin ihana viettää siellä rauhassa esimerkiksi edes kokonainen viikonloppu. Majoittua voisi vaikka vanhaan huvilaan perustetussa hotellissa. Olemme hankkineet pikkumiehelle pyörään istuimen, ja siitä tulikin mieleeni, että Hangossa olisi varmasti tosi kivat pyöräilyreitit. Nyt juhannuksena muutama putiikkikin oli auki, mutta niitäkin olisi varmasti lisää. Vatsan voisi täyttää kivassa ravintolassa meren herkuilla ja kahvilassa tai jäätelölle voisi käväistä. ...niin ja kierroksen lopuksi voisi pujahtaa uimakassi kainalossa uimakoppiin, tulla ulos uikkareissa ja pulahtaa virkistävään meriveteen...
Hei, nyt pääsin niin sisään tähän mielikuvaani, ja esikatselmuskin on suoritettu, että Hankoon on kyllä ihan pakko lähteä pian uudestaan. Katsotaan nyt vain miten raksaprojektilta ehditään. Tällä viikolla nimittäin alkavat tontilla maatyöt. Kivaa kyllä sekin, että vihdoin siellä alkaa tapahtua. Eihan Hanko mitenkään nyt yhtäkkiä kartalle ilmestynyt, mutta on hauska joka tapuksessa tajuta tällainen kiva kesäkaupunki, ja vieläpä tosiaan vain 1,5h päästä.

1. Hih, mekin oltiin Hangossa juhannuspäivänä! Samoja paikkoja kierreltiin, sama sumu koettiin, käytiin syömässä ja kahvilla. :)
    Oli hauska tavata eilen. Onnea taloprojektiinne!

1. Olitte vai, hauska sattuma. :D Oli tosiaan hauska tavata. Kiitos, siellä maatyöt tontilla jyllää. Vähän siis vielä vaatii mielikuvitusta nähdä lopputulos. Tsemppia myös teille projektiin! Odotan innolla lopputuloksen paljastamista. :)